NL | FR
  • Uit
  • Thuis
  • Focus
  • Geniet
  • Zakelijk
  • Uit
  • Thuis
  • Focus
  • Geniet
  • Zakelijk
Toggle panel Social icons
Focus
Browse: Home / Dit is elektrisch rijden anno 2018
04apr2018 Focus

Dit is elektrisch rijden anno 2018

Elektrische wagen (EV’s) zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de media en de reclame. Maar veroveren ze ook de Belgische wegen? En wat moet je weten als je de aankoop van een EV overweegt? Een overzicht.

Inmiddels kan de Belg kiezen uit meer dan 20 verschillende modellen van elektrische wagens. De bekendste fabrikant is natuurlijk Tesla, maar ook traditionele autoproducenten zoals Volkswagen, Citroën en Renault hebben al meerdere EV-modellen in de aanbieding. De huidige prijzen variëren van iets minder dan zevenduizend euro (voor de Renault Twizy) tot een slordige tweehonderdduizend euro (de Tesla Roadster). Met die laatste koop je wel een auto die verre ruimtereizen aankan …

Stijgende trend

Het groeiende aanbod van EV’s volgt de stijgende vraag in ons land. Vorig jaar werden er bijna tweeduizend elektrische wagens ingeschreven. Daarmee doet de EV het net niet even goed als de CNG-wagen (die op aardgas rijdt). Bovendien blijft de plug-in hybride onder de milieuvriendelijke wagens veruit het populairst. Naar alle verwachting zullen er dit jaar veel meer EV’s verkocht worden, als we de sterk toenemende trend van de voorbije jaren mogen doortrekken.

Klein en groot bereik

Net als de prijs loopt ook het rijbereik (de autonomie) sterk uiteen tussen de verschillende beschikbare EV-modellen. Met een Tesla Roadster haal je met een volledig opgeladen batterij gemakkelijk duizend kilometer, terwijl je met een Renault Twizy, Peugeot Ion, Smart Electric of Volkswagen e-up na honderd kilometer al beter begint uit te kijken naar een laadpaal. Al is dat – met een gemiddelde pendelafstand van 38 km – natuurlijk ruimschoots voldoende voor het doorsnee dagelijks gebruik.

Toch is het oppassen met de cijfers over het bereik zoals ze geafficheerd worden door de fabrikanten. Volgens Test-Aankoop refereren die nog altijd naar laboratoriumomstandigheden, waarbij de airco of verwarming niet aanstaat en waarbij er geen passagiers meerijden of bagage in de koffer ligt. De consumentenorganisatie nam eind vorig jaar de proef op de som, en ontdekte dat het bereik soms tot veertig procent lager ligt dan geadverteerd. Intussen stappen steeds meer autofabrikanten over naar een nieuwe, realistischere testomgeving. De verwachting is dus inderdaad dat de fabriekscijfers binnenkort de reële verbruikscijfers beter zullen benaderen.

Waar opladen?

De federale en gewestregeringen hebben zich voorgenomen om tegen 2020 minstens 18.000 openbare laadpalen te voorzien in België. Twee jaar voor die deadline wordt duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is. Sommige cijfers zijn ook bedrieglijk. Zo klopt het inderdaad dat er in België meer oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn dan tankstations, maar dat is natuurlijk appelen met peren vergelijken. Aan een laadpaal kan vaak maar één auto hangen, terwijl een tankstation meestal meer dan vier pompen telt. Bovendien is twee derde van de huidige laadpalen eigendom van een bedrijf – en dus niet (altijd) publiek toegankelijk. Conclusie: er zijn nog maar zo’n duizend publieke laadpalen beschikbaar.

Die publieke laadpalen vind je soms bij tankstations, maar ook op parkings van grote bedrijven zoals Ikea, of op parkings van supermarkten. Betalen (als je moet betalen) kan via een waaier van mogelijkheden: via een abonnement, via sms, betaalpas of zelfs cash. Voor wie veel kilometers elektrisch rijdt, is de abonnementsformule wellicht de goedkoopste. Voor een schamele honderd euro heb je er al een.

Een andere optie is thuis een laadpaal (laten) installeren. De kostprijs varieert tussen driehonderd en duizend euro. Het voordeel? De laadpaal laadt dubbel zo snel op als een gewoon stopcontact. Bovendien kan je de (gratis) elektriciteit opgewekt met je zonnepanelen rechtstreeks naar je laadpaal sturen. Het nadeel? Veel mensen die in de stad wonen en voor wie de elektrische wagen dus echt nuttig kan zijn, hebben geen eigen parkeerplaats of garage. Een eigen laadpaal installeren is voor hen dan ook onmogelijk. De installatie van veel meer publieke laadpalen is dus onontbeerlijk voor de democratisering van de EV.

Fiscale prikkels

Tot slot moedigen verschillende overheden de aankoop van een elektrische wagen aan. Tot en met 2019 kan je rekenen op een premie, afhankelijk van de aankoopprijs. Bovendien is een elektrische wagen voor zelfstandigen 120 (!) procent aftrekbaar. En voor een EV geldt de laagste verkeersbelasting en laagste inverkeersstellingstaks (61,50 euro, ongeacht het vermogen).

Related posts:

Nieuw leven voor oude tl- en spaarlampen Zes verrassende oplossingen voor een mogelijk watertekort 7 tips om boordevol energie aan je dag te beginnen Winter officieel afgelopen, verwarmingswinter nog niet. Belg zet verwarming uit rond 10 april Zo bespaar je energie op school én op kantoor
Populair
Recent
Hoe ziet het Belgisch energielandschap eruit in 2018?

Het nieuwe jaar gaat dikwijls gepaard met goede voornemens. Minder…

Koop een lamp, help de wereld

Voor elk exemplaar dat je koopt, geef je er iemand…

Slapend opladen, of toch maar niet?

Kost het altijd geld als je een oplader aan het…

Een warm en behaaglijk huis

Tocht is vervelend. Doe er iets aan. Zorg voor comfort…

Zo kies je een tv die langer meegaat en minder verbruikt

Elke dag zitten we gemiddeld twee uur voor de televisie.…

Hoe ziet het Belgisch energielandschap eruit in 2018?

Het nieuwe jaar gaat dikwijls gepaard met goede voornemens. Minder…

Essent en Isoprofs, het winnende duo als het om isolatie gaat

Wist je het al? Sinds een tiental jaar ben je…

De keerzijde van de bitcoin

Het is niet al goud dat blinkt. Omdat de bitcoin…

Fasten your seatbelts: hier komt de mobiliteit van de toekomst

Terwijl we ons opmaken voor de komst van de eerste…

Je pakjes thuis laten leveren, zonder dat je er bent

Het aantal online aankopen blijft maar groeien. Het is supersimpel;…

Newsletter

Zin in meer life? Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsletter.

Schrijf nu in

essent.be

Mijn essent.be
Log hier rechtstreeks in op jouw energiedossier.
essent.be
Meer weten over onze producten en services

Archief

  • april 2018 (13)
  • maart 2018 (3)
  • februari 2018 (1)
  • december 2017 (4)
  • november 2017 (12)
  • september 2017 (3)
  • augustus 2017 (5)
  • juni 2017 (4)
  • mei 2017 (1)
  • april 2017 (8)
  • maart 2017 (4)
  • februari 2017 (1)
  • januari 2017 (9)
  • december 2016 (4)
  • november 2016 (1)
  • oktober 2016 (10)
  • september 2016 (3)
  • augustus 2016 (5)
  • juli 2016 (4)
  • juni 2016 (4)
  • mei 2016 (4)
  • april 2016 (10)
  • maart 2016 (12)
  • februari 2016 (10)
  • januari 2016 (12)
  • december 2015 (12)
  • november 2015 (9)
  • oktober 2015 (12)
  • september 2015 (8)
  • augustus 2015 (4)
  • juli 2015 (24)
  • juni 2015 (12)
  • mei 2015 (13)
  • april 2015 (1)
  • maart 2015 (26)
  • februari 2015 (13)
  • januari 2015 (13)
  • december 2014 (10)
  • november 2014 (15)

Zoek op de website

Essent

Belgische leverancier van groene elektriciteit en aardgas voor consumenten en bedrijven.

Wij behoren tot de internationale groep innogy. Actuele informatie over de innogy groep is enkel beschikbaar op website

Over Life

Energie is overal. Energie is positief. Energie helpt je dromen en wensen realiseren. Kortom energie is leven.
Life bundelt alle grote en kleine aspecten van dat leven op deze website. We hopen dat ze jou inspireren. Want onze energie, daar geniet je van.

Mijn essent.be
Log hier rechtstreeks in op jouw energiedossier.


CEO Blog
Pierre Pignolet, CEO Essent aan het woord

copyright: essent.be, alle rechten voorbehouden | Disclaimer designed by leadstreet.be for essent.be